Norja, lasten konferenssi 7.-10.10.2010

Saavuimme Norjaan lasten konferenssiin torstaina jo hyvissä ajoin, joten meillä oli mahdollisuus tutustua Osloon ennen virallisen ohjelman alkua. Ehdimme nähdä palatsin, uuden oopperan ja vaeltaa pitkin keskustaa, joka on kovin samanlainen kuin Helsinki.

Ensimmäinen ilta konferenssissa meni tutustumiseen ja ryhmäytymiseen. Osallistujia oli meidän kolmen suomalaisen lisäksi Norjasta, Tanskasta ja Ruotsista.

Perjantaina polkaistiin tilaisuus käyntiin pienellä infolla siitä kuinka Oslon nuorisovaltuusto toimii ja mihin kaikkeen nuoret pystyvät sen kautta vaikuttamaan. Myös Norjan Pelastakaa lapset esiteltiin meille. Tämän lisäksi valmistelimme lauantaiksi ehdotuksia ja esityksiä siitä mitä Norjassa voitaisiin tehdä jotta nuorten arki olisi turvallisempaa ja mielekkäämpää sekä miten lapsiköyhyyttä saataisiin vähennettyä. Miltei 8% norjalaisista lapsista on perheistä jotka elävät köyhyysrajan alapuolella, se tarkoittaa n. 80 000 alle 18-vuotiasta.

Kevennystä päivään toi visiittimme palomuseoon, jossa pääsimme ihmettelemään miten tulipaloja sammutettiin Oslossa 1800-luvulla.

Illalla meillä oli pöllörata, jossa testattiin tietokilpailun muodossa kuinka hereillä olemme olleet ja kuinka paljon muistamme siitä mistä päivällä on puhuttu.

Lauantaina meillä oli aamupäivällä konferenssi huipentuma eli virallisempi kokous, jossa pääsimme esittelemään suunnitelmamme Oslon kaupunginvaltuuston edustajalle Nina Backhelle ja kansanedustajalle Anders O Rodberg Larsenille. Meidän ryhmämme teki julisteiden lisäksi kolmella kielellä runot ajatuksista, tässä suomenkieliset versiot.

Enemmän yöbusseja halvempia, niin ei ole yksinäisiä vanhempia.

Terveellisempiä välipaloja kouluihin, ettei meitä sekoiteta joulupossuihin.

Parempia poliiseja ja turvallisia paikkoja hangata, ettei kuolemaan katuojassa tarvis venata.

Enemmän rahaa yksinhuoltajille, ettei he jää puille paljaille.

Ilmaiset bussiliput nuorille, ei käy niin kovasti jaloille.

Kulttuurikortti alle kaksfemmoille, ettei oo jonoja sossunluukulle.

Lauantai huipentui juhlaillalliseen ja diskoon, jonka yhteydessä pääsimme esittelemään hieman Suomea tuolileikin, salmiakkisuklaan ja ksylitolipurkan muodossa.

Sunnuntaina vierailimme Norjan parlamentissa ja kävimme pizzalla, joiden jälkeen pääsimmekin suuntamaan kotiin, jota olikin jo vähän ikävä. Kärsimme koko konferenssin virallisen ohjelman ajan siitä ettemme puhu norjaa, tulkkaaminen ja kääntäminen alkoi jo uuvuttaa. Sen päätin, että seuraavan kerran olen ensimmäisenä tulkkaamassa ulkomaalaisille etteivät he tunne oloaan ulkopuoliksi.

Heidi

Matkassa mukana olivat Maria Peronen, Viivi Kähärä ja ohjaajana Heidi Niemi

Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.